Mallorca i bilder.

doitforyourself
19 timmar sen

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 16

Men hallå! Varför säger ni ingenting? Jag har för tusan varit på Mallorca. En vecka. Jaha, och?? Säger ni. Men ni är en aningens avis, jag vet. Är helt bombsäker på det. Men avverka en resa utan att visa en massa bilder går ju inte. Här är dom. Ett axplock av dom i alla fall. Kameran gick varm där borta. Det var första gången jag besökta Mallorca, men absolut inte sista. Kan tänka mig att åka snart igen. Kanske att Du varit där? Berätta! Något tips på hotell jag ska kolla på? Nå, njut av bilderna och ha en toppenbra torsdag. Det tänker jag ha!

/ M A R I

Den smarta kroppen.

Är det inte rätt fascinerande hur vår kropp fungerar egentligen? En rör på sig, tränar, aktiverar muskler, sliter, nöter, bygger upp, vilar och så vidare. Ibland kanske det blivit för mycket av det goda och kroppen säger till, kanske genom att ömma eller vissa muskler rullar ihop sig till en hård boll. Vad vet jag! Det kan vara vad som helst. Kroppen är ju rätt finurlig när det gäller att påvisa att något är fel. När något är fel lyssnar vi förhoppningsvis, analyserar, vilar, testar, förebygger och så vidare. När vi tillslut hittat det verkliga problemet gör vi allt i vår makt för att få kroppsdelen, muskeln eller vad nu det är för del på kroppen, att må så bra som möjligt igen. Tadaaa. Kroppen jublar och tackar ödmjukast. Tusan. Kroppen är en härlig och fascinerande grej.

Lite så har det varit för mig. Min vad har bråkat med mig, jag lyssnade inte alls särskilt mycket till en början. Det resulterade ju självklart i att vaden protesterade än mer. Jag var tillslut tvungen att lyssna. Jag började med att stretcha ordentligt samt bege mig till en sportbutik för att inhandla en foamroller. Här skulle det rullas. Och som det har rullas. Nästan varje dag. Gentjänsten har varit att min vad gett med sig. Den känns, jag vet liksom att den finns. Men, det känns betydligt bättre. Jag tänker fortsätta till att det känns helt bra igen.

Lärdom: Lyssna! Gör något åt saken. Testa. Det finns alltid lösningar.

foam

 

/ M A R I

Träningsschema - pass 5.

En vecka på träningsschemat har passerat och jag har checkat av varje pass, sånär som på söndagens långpass, tyvärr, då jag kände att jag inte ville pressa min vad alldeles för mycket. Det blev en löprunda i alla fall, en kortare sådan men lika glad är jag för det.

Igår måndag startade jag andra veckan och det med basta. Löpningen går bra nu. Allt känns otroligt bra om jag inte ska nämna min vad som ömmar lite, men det är en sådan liten sak i det hela så det är inte riktigt värt att nämna. Eller jo, klart de är det. Men, jag lyssnar och känner av. Stretchar och rullar med foamrollern.

 

  • 8 km – behaglig fart. Från 5:45-6:30 min/km. 
  • 2o min allmän styrka (fokus mage och rygg) 

 

Skön och lugn runda i eftermiddag/kvälls-solen. Alltså vädret. Jag dör så lycklig jag är. 20 grader klockan 18.00 i slutet på september, en tackar! Vilken höst. Annars då, kroppen svarade bra på tempot, benen kändes lätta men trots det känns vilodagen idag mycket välkommen. Tack! Vad tränar du idag?

Terass Terass1 terass2Behöver jag säga att jag gillar min terass. Bästa stället att träna styrka på. 

/ M A R I

Veckans träning, v. 38.

En vecka är åter förbi. Måndag igen alltså. En vecka som är fylld med både jobb, skolråds-möte, träning och after work. Kan tänkas bli succé. En variation av mycket. Rätt utspritt på de alla fem dagarna som stundar, så, bra ska det nog bli..

Veckan som varit har också bjudit på variation. Härligt säger jag. Träningsmässigt har löpningen legat i fokus, vilket jag tänkt att det ska få göra nu ett tag framöver men givetvis med inslag av styrka för att förebygga skador och det har blivit fyra kvalitativa pass i veckan. Skönt. Sånär som på vaden som krånglar lite. Lösningen är nog stretch och massage.

Måndag8 km löping + 20 min styrka
TisdagIntervaller
Onsdag – Vila
Torsdag – Vila
Fredag – Vila
Lördag10 km löpning
Söndag – Löpning 5 km terräng (egentligen 12-13 km enligt schemat, men vill inte pressa min vad)

Notis: Träningsschemats alla pass har avverkats men med lite omdirigering på grund av annat som varit i vägen, annars tycker jag det är riktigt skönt att ha ett schema att följa just nu. Jag vet vad som ska göras och jag behöver inte alls tänka speciellt mycket inför passen. Riktigt skönt! Andra veckan startar idag. Heja heja!

thumbnail_FullSizeRender

/ M A R I

Instagram