Julen betyder mycket.

I veckan skriver vi om ämnet ”Vad betyder julen för dig?” på Bloggar om Hälsa och det ämnet passar mig perfekt. Jag är en typisk traditions-person som älskar alla högtider – men framför allt julen. Den är något särskilt. Vet inte varför, men det har alltid varit så! Ni vet, längtan, spänningen, lugnet… Idag är det min tur att skriva om vad julen kan betyda för mig, och det gör jag genom en julig lista. Ida och Erika har också dom skrivit om deras syn på julen. In och kika.

Beskriv julen med tre ord. 
Kärlek, värme, familj.

Det bästa med julbordet. 
Laxen. Julskinkan. Äggen. Köttbullarna. Godsakerna. Är inte något större fan av det traditionsenliga julbordet faktiskt, däremot var jag på världens bästa julbord i helgen, där det var fokus på fisk. Helt i min smak.

Favoritdrycken. 
Zeunerts julmust. Annars, vatten.

tomten1Vår tomte för två år sedan – då mötte vi upp tomten utomhus vid en sprakande brasa, ute i skogen. 

Julkort eller inte?
De senaste åren, eller rättare sagt, sedan jag flyttade hemifrån har jag skickat julkort. Varje år.

Vilken jul-inredningstyp är du. 
Lite pynt men med god eftertanke. Gran och liknande får systrarna/föräldrarna stå för.

Adventskalender.
Hm, märkligt nog har jag ingen i år. Har annars alltid haft en. Choklad eller pryl-kalender. Men i år, nej! Däremot hänger jag alltid fram en julstrumpa, som jag i år inte alls vet hur den ska fyllas under natten till julafton. Tomten har koll hoppas jag.

Årets julkalender. 
Verkar riktigt mysig. Har inte sett alla avsnitt, men både barn och vuxna verkar gilla den. Tummen upp! Men Sunes Jul kommer för alltid vara min favorit alla kategorier.

På önskelistan. 
Psst, tomten! Titta hit. På listan står det: GoPro, träningskläder och Åre-resa. Kort och koncist, det borde väl tomten fixa? I och för sig är inte klappar det viktiga med julen, men önska kan man ju få göra.

tomten

Bästa julfilmen.
Sunes Jul, om det räknas som en film (?). The Holiday, förmodligen en av de bästa filmerna jag sett. SÅ fin.

Uppesittarkväll?
Tro det eller ej, men i år ska jag spela Bingolotto. Kunde inte motstå att köpa en lott av ett barn som frågade så snällt. Någon som vill göra mig sällskap?

Det här tränar jag i jul. 
Löpning (givetvis blir det en runda på julaftonsmorgonen), skidor (förhoppningsvis om det kommer någon snö) och styrketräning. Ser fram emot massa fina pass i jul.

Så firar jag julen i år. 
I år firar vi – jag, min familj samt några till släktingar hos min ena syster. Allt som allt är vi 15 personer. Vi ska testa att catera julmaten i år faktiskt, säg mig inte hur det kommer gå. Men jag tror på succé. Så skönt att få slippa allt julstök för ett år. Vi kan luta oss tillbaka och bara vara. Kramas och umgås. Det gillar jag. Det är lite jag gillar med julen, alla är samlade, alla är spända av förväntan, dagen är hur lång som helst och allt är en ända stor varm kram. Annars är det glöggmingel, Kalle, mat, julklappar, julgodis, sällskapsspel osv som gäller. Kanske att tomten hittar fram också, men det tror jag.

Under julledigheten. 
Jag har faktiskt inte bestämt om jag ska vara ledig något i Jul, julen ligger ju så sjukt dåligt till med få lediga dagar, och jobba på fritids på lov kan vara rätt okej ändå. Jag sparar eventuellt min julsemester till senare i vår, då det vankas grym skidåkning. Men trots det ska jag slappna av, vila, kramas, njuta av det som är och mycket mer.

Kort och gott – Oavsett vad så älskar jag julen. Det är min favorittradition och den kommer jag alltid bevara. 

Mina tankar när jag springer.

I förrgår läste jag ett kuligt inlägg hos fantastiska Sofie, där hon skrev om vad hon tänker på när hon springer. Och oavsett om löprundan är magiskt härlig eller rent ut sagt förjäklig, så går det otroligt många tankar genom huvudet under ett löppass. In och läs vad Sofie tänker på. Men innan kan ni scrolla nedåt och läsa om vad som försegår i mitt huvud under mina löppass:

Mina tankar när jag springer. 

Vad tänker jag på?

Det händer aldrig någonsin att jag vet innan ett pass vad jag ska eller vill tänka på, aldrig heller att jag tänker på en och samma sak under hela passet. Gud så uttråkad jag skulle bli. Jag låter mina tankar spela fritt. Det jag däremot gör, förmodligen inte medvetet, är att under de första kilometerna, säg typ de första 3, tänka på hur kroppen känns. Hur benen känns. Hur passet ska läggas upp. Hur dagsformen känns. Och så vidare. Sedan släpper jag loss.

Tidpunkten för passet och dagsformen spelar nog in en del också. Jag menar, mina morgonrundor brukar gå till att planera dagen. Idéer föds. Jag går igenom steg för steg vad jag ska göra, och hur jag ska göra. Sker passet efter jobbet är det ofta arbetsdagen jag summerar, – dåliga dagar analyserar jag bit för bit och springer sedan snabbt ifrån dom och de bättre dagarna behåller jag.

Löptekniken brukar också den få uppmärksamhet. Ibland upprepar jag ord som har med löpteknik att göra, bara för att kroppen ska vänja sig. ”stolt hållning, stolt hållning”, typ… det funkar. Nästa gång kanske jag och mina tankar fokuserar på fotnedsättningen.

jag

Det händer men inte alls ofta, att jag lyssnar på musik eller en podcast. Nu för tiden uppskattar jag hellre att lyssna på mina egna tankar och på allt runt omkring. Väldigt skönt att rensa ur. Löpning är som terapi för själen. Tankarna rensas, man behöver inte tänka på något specifikt alls, utan bara låta allt komma och sedan lämna.

Jag vet inte om det har något samband, att löpningen rensar samtidigt som den ökar möjligheterna att föda nya idéer. När en sak lämnar lämnar den plats åt något annat. Kan det vara så? – Ja, kanske! För så många idéer och tankar som föds under en löprunda, föds aldrig hos mig annars. Löpning är bra till mycket.

En jobbig löprunda, där pannbenet får sätta till, går ofta åt till att intala mig själv att jag ska fortsätta. Då tänker jag ofta på det som sker efteråt, känsla och kanske eventuellt någon god måltid som ska lagas eller något annat roligt som ska hända. Det händer nog också att jag får upprepa peppande ord tyst för mig själv, för att jag inte ska ge upp. Nej! alla rundor är inte bra rundor.

De två senaste löprundorna har varit strålande fina. Positiva och varma tankar om julen, framtiden har planerats lite. Benen har varit pigga och löpningen känns fantastisk…

Summering: Mina tankar dansar väldigt ofta fritt. Kravlöst. Lite om mycket funderas det på. 

Nu är det din tur! Vad tänker du på när du springer? 

En ny vecka.

Hej på er! Känns som det var länge sedan jag skrev, men tittar jag så är det faktiskt bara sedan i lördags. Inte alls länge sedan egentligen. En vecka är passerad och på något märkligt sätt går dagarna väldigt mycket snabbare än vanligt just nu. Vet inte om det är för att året snart är till ända och att dagarna fylls till bredden (?). Känner ni inte likadant? Snabbt går det i alla fall! Veckan har varit bra annars, jag har dock varit lite småkrasslig i halsen och haft fullspäckat schema på jobbet. Men i övrigt har det varit toppen..

img_2481

Vecka 49 är här. 

Den här veckan, vad vill jag?

* Jag vill göra det där återkommande här på bloggen, snöra på mig skorna och springa.
* Jag vill träna tidigt på morgonen för att sedan kunna krypa upp i soffan på kvällen och bara vara.
* Jag vill värma glögg, tända massa ljus och äta några hembakta pepparkakor.
* Jag vill boka in mig på ett spinningpass.

Den här veckan, vad ska jag göra?

* Jag ska till frisören, idag närmare bestämt. Inte en dag försent!
* Jag ska gå på ansiktsbehandling.
* Jag ska äta ute på restaurang med några vänner.
* Jag ska njuta av dagsljuset.
* Jag ska träna.

fullsizerender

Du har väl inte missat att Bloggar om Hälsas julkalender är i full gång? Det är än inte försent att hänga på!

Träningsinspiration i december.

Kanske att du har fullt upp. Du vet, december brukar vara en månad som ska rymma en hel del. Träningen är dock något jag tror och hoppas du vill hinna med ändå, så vad är inte då bättre än att jag bjuder dig på ett träningspass, som du kan kopiera rakt av eller ta inspiration ifrån. Vad säger du om det?

Förslagsvis: Boka in en dejt med en vän/partner/eller annan du känner.

Löpning: 10 min
Rodd: 10 min
Cykel: 10 min

Drick vatten. 

Tabata 1. 
Burbees
Armhävningar

Tabata 2. 
Utfall
Plankan

Tabata 3. 
Benböj
KB.sving

Tabata 4. 
Upphopp
Russian twist

gymmet
Det finurliga med tabata-intervaller är att du kan lägga upp passet helt och hållet utefter vad du är sugen på, din dagsform eller tiden du har att lägga på träningen just den dagen. Effektivt och väldigt bra. Jag gillar det skarpt. Ett roligt sätt att träna på!

Tänker du testa?

Instagram